2015. július 24., péntek

Oktatási reformtervek az információdömping korában

Végre van egy jó ötlet, egy igazán jó kezdeményezés - kíváncsi vagyok mikor és hogy fog(ják) félresikla(t)ni (ha egyáltalán beindítják).



"Az alsóban a tananyag radikális csökkentésére van szükség

Az iskolában ma bűvészmutatvány összeállítani az órarendet, a jelenlegi tanterv túl sok - így látja Czunyiné Bertalan Judit. A köznevelési államtitkár ezért radikálisan meghúzná a két éve indult új Nemzeti alaptantervet. A 9 osztályos általános iskola bevezetésére is készülnek, az államtitkár főleg az írás-olvasás tanulására hagyna több időt az iskola első éveiben. A nyári szünet lerövidítéséről nincs semmilyen döntés, de beszélni kell róla.

Ami pedig a tantervet illeti: sok helyről hallani, sok szempontból megalapozottan, hogy túl sok az informatív, közlő jellege a Nemzeti alaptantervnek. Megéri gondolkodni azon, hogy hol mennyivel kell a tananyagot a „kevesebb több” elven megváltoztatni. Hogy a gyerekeknek megfelelő problémamegoldó tudása legyen, amit egész életében tud alkalmazni.

Erre próbált utalni azzal a nem túl jól sikerült hasonlattal, hogy nem hatsoros kémiaképleteket kellene bemagoltatni a diákokkal, hanem azt kellene elmagyarázni nekik, hogyan nem maratják ki a tüdejüket a lúg és a sav összeöntésével.

Én ezzel csak arra a vitára akartam utalni, ami folyamatosan zajlik, és nemcsak ennél a minisztériumi asztalnál vagy a parlamentben: mit és mennyit kell megtanulnia egy 12 éves gyereknek. Gyakran átesünk a ló túlsó oldalára, mert mindig többet és többet akarunk megtanítani. Ebben az információversenyben ma már sok minden pillanatok alatt megnézhető az interneten. Az iskolának ezért inkább arra kellene figyelnie, hogy a gyerek hogyan tud hasznosan válogatni a rázúduló információk közül. Vagy azt, hogyan tudunk olyan segítő alkalmazást kifejleszteni, amivel a gyerek az interneten élményszerűen tanulhat. Ezek most a legfontosabb kérdések. 


Ma van olyan iskola, ahol a tananyag kétharmadával sem végeznek a tanév végére, miközben ezt a mennyiséget az innovatívabb pedagógusokat tömörítő, jobb szociokulturális hátterű gyerekeket tanító iskolák meg tudják tanítani. A tananyag csökkentésétől azt várjuk, hogy a fontos minimumot nagy biztonsággal és mindenhol rendesen meg tudják tanítani. Ahol pedig motiváltabbak a diákok és a tanárok, ott mindig meg lehet ennél jóval többet is tanítani. 

Az iskolaszerkezeti változtatással a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetésére gondol? 
 
Igen, ha egy ilyen döntés várható, akkor alaposan át kell gondolni az alsó tagozat követelményrendszerét. Ma első osztályban általában karácsonyra elvárják a gyerekektől, hogy megtanuljanak írni-olvasni. Közben sokan erre még nem értek meg, nincs meg a megfelelő finommotoros képességük az íráshoz. Mivel ebben a korosztályban nagyon nagy különbségek vannak  a gyerekek között, én jóval több időt hagynék az alapok megerősítésére. 

Abban a szakma is megosztott, hogy öt vagy éppen hat éves legyen az alsó tagozat, amikor a diákok a későbbi életükhöz nélkülözhetetlen kulcskompetenciákat szerzik meg. Abban viszont sokkal egységesebb az álláspont  – és ezt nem én mondom, hanem az egyeztetéseken hangzott el –, hogy a lassabb, fontoltabb, elmélyültebb tanuláshoz ezekben az első években a tananyag radikális csökkentésére van szükség. Az igazi kemény kérdések persze akkor jönnek majd, amikor el kell dönteni, hogy magyarból, matematikából vagy éppen történelemből csökkentsük a tananyagot."

(kiemelések tőleM)
 
Teljes interjú itt:
 

 

8 megjegyzés:

  1. És tényleg, a tudomány olyan szinten gyorsan "fejlődik", változik, hogy azt képtelenség lekövetni az oktatásban. Sokkal fontosabb, hogy ne lexikális tudása legyen a gyereknek, hanem jó erős alapokra építkezve azt tanulja meg, hogyan, hol tud utánajárni az őt érdeklő dolgoknak, hogyan szűrje az információkat. Persze kétségem van a felől, hogy ezt a _hozzáállást_ hogyan lehet oktatás részeként átadni a mai tanár-felhozatal mellett a poroszos módszerekkel, de talán elindul valami mocorgás ez ügyben is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vagy nem, és akkor jöhet az iszlám...

      Törlés
  2. "Az ember azért tud több lenni bárminél, mert birtokában van a tudomás. Persze ennyi erővel lehetne tanítani rejtvény fejtést is , azt is többet használják, mint a cosinus tételt, de a lényeg mindkét esetben az kell hogy legyen hogy a tudást bővítse!"
    Idézet a kedvenc matektanáromtól.
    Tény, hogy sok a felesleg, de akkor nem lenne több sebész (Biológia), gépész (fizika), kamurégész (történelem).
    Üdv:Shíva

    VálaszTörlés
  3. https://www.youtube.com/channel/UCknDc6lMAyzt78n2mderUjQ

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Én ezt szeretném már megélni, hogy a kicsik ebből tanulnak http://www.maghun.com/hagyomany/konyvek/r%C3%B3ni-tanulok

    VálaszTörlés