2015. július 24., péntek

Oktatási reformtervek az információdömping korában

Végre van egy jó ötlet, egy igazán jó kezdeményezés - kíváncsi vagyok mikor és hogy fog(ják) félresikla(t)ni (ha egyáltalán beindítják).



"Az alsóban a tananyag radikális csökkentésére van szükség

Az iskolában ma bűvészmutatvány összeállítani az órarendet, a jelenlegi tanterv túl sok - így látja Czunyiné Bertalan Judit. A köznevelési államtitkár ezért radikálisan meghúzná a két éve indult új Nemzeti alaptantervet. A 9 osztályos általános iskola bevezetésére is készülnek, az államtitkár főleg az írás-olvasás tanulására hagyna több időt az iskola első éveiben. A nyári szünet lerövidítéséről nincs semmilyen döntés, de beszélni kell róla.

Ami pedig a tantervet illeti: sok helyről hallani, sok szempontból megalapozottan, hogy túl sok az informatív, közlő jellege a Nemzeti alaptantervnek. Megéri gondolkodni azon, hogy hol mennyivel kell a tananyagot a „kevesebb több” elven megváltoztatni. Hogy a gyerekeknek megfelelő problémamegoldó tudása legyen, amit egész életében tud alkalmazni.

Erre próbált utalni azzal a nem túl jól sikerült hasonlattal, hogy nem hatsoros kémiaképleteket kellene bemagoltatni a diákokkal, hanem azt kellene elmagyarázni nekik, hogyan nem maratják ki a tüdejüket a lúg és a sav összeöntésével.

Én ezzel csak arra a vitára akartam utalni, ami folyamatosan zajlik, és nemcsak ennél a minisztériumi asztalnál vagy a parlamentben: mit és mennyit kell megtanulnia egy 12 éves gyereknek. Gyakran átesünk a ló túlsó oldalára, mert mindig többet és többet akarunk megtanítani. Ebben az információversenyben ma már sok minden pillanatok alatt megnézhető az interneten. Az iskolának ezért inkább arra kellene figyelnie, hogy a gyerek hogyan tud hasznosan válogatni a rázúduló információk közül. Vagy azt, hogyan tudunk olyan segítő alkalmazást kifejleszteni, amivel a gyerek az interneten élményszerűen tanulhat. Ezek most a legfontosabb kérdések. 


Ma van olyan iskola, ahol a tananyag kétharmadával sem végeznek a tanév végére, miközben ezt a mennyiséget az innovatívabb pedagógusokat tömörítő, jobb szociokulturális hátterű gyerekeket tanító iskolák meg tudják tanítani. A tananyag csökkentésétől azt várjuk, hogy a fontos minimumot nagy biztonsággal és mindenhol rendesen meg tudják tanítani. Ahol pedig motiváltabbak a diákok és a tanárok, ott mindig meg lehet ennél jóval többet is tanítani. 

Az iskolaszerkezeti változtatással a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetésére gondol? 
 
Igen, ha egy ilyen döntés várható, akkor alaposan át kell gondolni az alsó tagozat követelményrendszerét. Ma első osztályban általában karácsonyra elvárják a gyerekektől, hogy megtanuljanak írni-olvasni. Közben sokan erre még nem értek meg, nincs meg a megfelelő finommotoros képességük az íráshoz. Mivel ebben a korosztályban nagyon nagy különbségek vannak  a gyerekek között, én jóval több időt hagynék az alapok megerősítésére. 

Abban a szakma is megosztott, hogy öt vagy éppen hat éves legyen az alsó tagozat, amikor a diákok a későbbi életükhöz nélkülözhetetlen kulcskompetenciákat szerzik meg. Abban viszont sokkal egységesebb az álláspont  – és ezt nem én mondom, hanem az egyeztetéseken hangzott el –, hogy a lassabb, fontoltabb, elmélyültebb tanuláshoz ezekben az első években a tananyag radikális csökkentésére van szükség. Az igazi kemény kérdések persze akkor jönnek majd, amikor el kell dönteni, hogy magyarból, matematikából vagy éppen történelemből csökkentsük a tananyagot."

(kiemelések tőleM)
 
Teljes interjú itt:
 

 

8 megjegyzés:

  1. És tényleg, a tudomány olyan szinten gyorsan "fejlődik", változik, hogy azt képtelenség lekövetni az oktatásban. Sokkal fontosabb, hogy ne lexikális tudása legyen a gyereknek, hanem jó erős alapokra építkezve azt tanulja meg, hogyan, hol tud utánajárni az őt érdeklő dolgoknak, hogyan szűrje az információkat. Persze kétségem van a felől, hogy ezt a _hozzáállást_ hogyan lehet oktatás részeként átadni a mai tanár-felhozatal mellett a poroszos módszerekkel, de talán elindul valami mocorgás ez ügyben is.

    VálaszTörlés
  2. "Az ember azért tud több lenni bárminél, mert birtokában van a tudomás. Persze ennyi erővel lehetne tanítani rejtvény fejtést is , azt is többet használják, mint a cosinus tételt, de a lényeg mindkét esetben az kell hogy legyen hogy a tudást bővítse!"
    Idézet a kedvenc matektanáromtól.
    Tény, hogy sok a felesleg, de akkor nem lenne több sebész (Biológia), gépész (fizika), kamurégész (történelem).
    Üdv:Shíva

    VálaszTörlés
  3. https://www.youtube.com/channel/UCknDc6lMAyzt78n2mderUjQ

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  5. Én ezt szeretném már megélni, hogy a kicsik ebből tanulnak http://www.maghun.com/hagyomany/konyvek/r%C3%B3ni-tanulok

    VálaszTörlés