Mostanában eléggé el vagyok mélyülve a mesékben, és ha valamit elemezni lehet, hát ez egy feneketlen kút! Egyik oka ennek a vizsgálódásnak biztosan az, hogy a gyerekekkel sok mesét nézünk, de kár lenne tagadni hogy engem is érdekelnek. Érdekel milyen mondanivalót közvetítenek nekem, szeretem felfedezni a rétegződéseket bennük, és érdekes feszegetni, találgatni hogy vajon a gyerkőcöknek mit is mutatnak ezek a mesék. Ha jobban belegondolok, talán egyik mostani
"mese" sem igazán gyereknek való, annyi brutalitás van bennük, ami még felnőttnek is sok lenne, hiűba vagyunk hozzá szoktatva... Bár az is igaz, hogy sokszor nem tudjuk megítélni melyik kölök valójában hány éves (nem testileg!) és mi
való neki, melyik korfüggő, stb. és sajnos ezzel én is így vagyok.
Nehezen tudom eldönteni, hogy mi való a kiscsajoknak és mi nem. Tulajdonképpen szinte bármilyen
rajzfilmben vannak ijesztő dolgok, és igen, még a magyar népmesékben is. Persze én is
néztem ilyeneket gyerekkoromban, (meg is lett az eredménye, tiszta idegroncs vagyok... :) ). Másrészről mondjuk a fene tudja hogy mi mit vált
ki a gyerekben. Lehet tökre elfogadja amit lát, nem vési nagyon be, egyszerűen
csak tudomásul veszi, hogy igen az ott egy sárkány, akivel a hős megküzd vagy megbarátkozik, meg
hogy vannak "idegen" létformák is, más lények is az emberen kívül. De ismétlem, ez nálam is már határterület, fogalmam sincs mivel ártunk többet, ha
burokba zárjuk, vagy ha mindent megengedünk nézni nekik. Azt azért látom hogy a nagyobbik lányom nagyon fogékony az ilyenekre, és a rendkívül jó memóriája miatt évekig
megjegyez számára jelentős élményeket (nem is gondolnám miket...), így nincs
kizárva hogy nagyon is hozzájárul egy-egy mese a személyiségéhez. A kisebbik csajnál még
nem tudom eldönteni, ő csak nézi, élvezi (érti?) a meséket, de mivel nincs
visszajelzés, nem tudom mit hisz/gondol. Olyan jó lenne már beszélgetni vele.....a
francba...
Na de! Ha már ez egy meseszoba, gondoltam megpróbálom most összevetni a mi meséinket a tőlünk nyugatra készülőkkel és a tőlünk keletiekkel. Természetesen az összehasonlítás nem lesz sem teljeskörű, sem tökéletesen objektív, hiszen csak a saját élményeimet és meglátásomat tudom leírni ezekkel kapcsolatban. Kezdjük a nyugati mesékkel!
Na de! Ha már ez egy meseszoba, gondoltam megpróbálom most összevetni a mi meséinket a tőlünk nyugatra készülőkkel és a tőlünk keletiekkel. Természetesen az összehasonlítás nem lesz sem teljeskörű, sem tökéletesen objektív, hiszen csak a saját élményeimet és meglátásomat tudom leírni ezekkel kapcsolatban. Kezdjük a nyugati mesékkel!
***
A vicces egyszemű karakter világa
Miről szólnak a nagy álomgyárak, Disney, Pixar, Dreamworks, stb. meséi? Talán nem tévedek nagyot azzal, ha kijelentem, ezek a mesék szinte egytől egyig látszólag valamilyen erkölcsi tanítás köré rendeződnek, légy önmagad, vagy éppenséggel változz meg, képes vagy rá, és segítsd a gyengéket, de mentsd meg a kis tündéreket, és győzd le a gonosz boszorkányt, stb.. Ezzel önmagában nincs is baj, ám ha jobban belemélyedünk azért van itt némi hiányérzet és van amiből meg kicsit túl sok van.
Hiányok:
- A Disney munkatársai nemrég nyilatkozták, hogy bármiről írhatnak, de Isten nevét nem lehet egyetlen forgatókönyvben sem szerepeltetni. Hm.
- Általában kerülik a transzcendencia minden formáját. Van ugyan varázslat, mágia, mesebeli lény töménytelen mennyiségben, de mégis van egy olyan hiányérzete az embernek, hogy itt valami nincs rendben a magyarázatokkal, vagy ha van is ilyen, akkor is materialista köntösben.
Többlet:
- Mindig van egy aktuális ellenségkép, egy ellenpólus, aki "gonosz", és akit gyűlölni és legyőzni kell.
- És az odavezető út bizony gyakran igen erőszakos.
- Szex. Hm. Talán nem ismeretlen ez a videó, melyben összegyűjtötték a Disney mesékben a szexre történő utalásokat, vannak akik szerint ez a cégóriás maga a sátán műve:
Azért ez kicsit durva, nem?! Évtizedeken keresztül olyan meséket gyártottak, nézettek velünk és gyerekeinkkel, mely magától az ördögtől való?!! A rohadt anyjukat!
...
Aztán, miután sikerült lenyugodni talán érdemes más szemszögből is megvizsgálni ezt az egészet. Simán lehet ez az egész valami morbid tradíció, amivel a Disney-nél dolgozó kollégák vágnak fel egymásnak évtizedek óta, hogy ki tud minél több szexel kapcsolatos utalást elrejteni a mesékben, amivel később tudnak kérkedni.
Ráadásul miért támadjam a nyugati mesék tudatalatti szex utalásait, miközben a magyar népmeséinkben még csak nem is rejtették véka alá:
Számomra például a Bíró okos lánya erőteljesen befolyásoló tényező volt gyerekkoromban, de nem mint idea, hanem konkrétan mint szexszimbólum! :)
Szóval a fene tudja tényleg mi folyik itt. Kinek mi a célja makroszinten, mi miért van... valahol minden illeszkedik a Nagy Folyamatba, én már egyre kevésbé érzem magam alkalmasnak hogy átlássam a Teljes Összefüggést. Hiába elemzem szarrá a kirakó egyes elemeit, a teljes képet nehéz átlátni ezen a szinten. Például a minap meggyet magoztam a kertben, és a "rosszakat" odalöktem a kutyának. Szegénykém feszülten figyelte a kezem munkáját, csorgott a nyála, és nem értette, hogy miért van az hogy sokszor percekig nem kap semmit, máskor meg egymás után akár kettőt is. Mondtam is neki, hogy látod baszki, a te szinteden ez az összefüggés még nem érthető, te felzabálnád az egészet, tök mindegy, hogy kukacosak/romlottak/ütődöttek vagy makk egészségesek a meggyek, ám ez még sincs így, nem kaphatod meg mindet. És kettőnk közül csak én értem, csak én vagyok azon a tudatszinten, ahol érthetővé és elfogadhatóvá válik a magyarázat, hogy miért nem kaphat meg minden meggyet, csak bizonyosokat. És bizony-bizony, nálam is van magasabb tudatszint, ahol meg az én általam meg nem értett összefüggések a pofonegyszerűek.
De visszatérve a nyugati mesékre, azért továbbra is vélem, hogy van itt kibogozandó rendesen. Például még nem beszéltünk az ezekben az alkotásokban rendszeresen szereplő un. "vicces karakterről"! Aki általában egyszemű... Ő az akin a gyerekek nevetnek, a kis szerencsétlen, akivel minden baj történik, leesik, bekapják, kiköpik, de mindent túlél. Valamiért mindig Ő a veleje, a mozgatórugója az eseményeknek, látszólag ugyan mellékszereplő, ám mégis kulcsfigura, kulcsfontosságú fordulatokban. Nem tudom érthető-e ki is Ő és miért van benne ezekben a mesékben?
...
Aztán, miután sikerült lenyugodni talán érdemes más szemszögből is megvizsgálni ezt az egészet. Simán lehet ez az egész valami morbid tradíció, amivel a Disney-nél dolgozó kollégák vágnak fel egymásnak évtizedek óta, hogy ki tud minél több szexel kapcsolatos utalást elrejteni a mesékben, amivel később tudnak kérkedni.
"Láttad Aladdin lógó pöcsét??"
"Nem, baszki, hol villantott?"
"Nem, baszki, hol villantott?"
"Na nézd meg mégegyszer
fiacskám!" :)
Szóval egyáltalán nem biztos hogy ez valami sötét mágia,
szubliminális üzenet, sátáni tudatbefolyásolás, vagy akármi. De ha mégis az lenne, hát meg
kell nézni mire buzdít: szexre. És az baj? Hát nem ez a lényege a
létfenntartásnak? És ráadásul ez tökre ellentmondásban van a szintén a
háttérhatalomnak titulált népességfogyasztási tervekkel... Ha olyan nagyon ezt
szeretnék, akkor nem buzdítanák már gyerekkorban az embereket tudatalatti
üzenetekkel a szexre, hanem épp ellenkezőleg, lebeszélnék, nem?
Egyébként erről jut eszembe, szerintem pont a
népességcsökkentés vagy szabályozás miatt van ekkora felhajtás a deviancia, az
"elfogadás" és buzipropaganda körül is. Hogy minél többen vallják be
maguknak és másoknak is, hogy melegek, ezért egyre kevesebben szaporodjunk. Ha
nekem ilyen népességszabályozási terveim lennének, mert már lassan de biztosan fenntarthatatlan lesz a tömeg, biztos hasonlóképpen taktikáznék a propaganda
eszközeivel. És tényleg vészesen kezdünk elszaporodni. Természetes ellenség
hiányában majd előrukkol valamivel a természet (vagy valamelyik labor) ez tuti.
Ez már folyik is, nagyszabásúan szerintem. És kell is, mert különben totál
szétcsesszük ezt a helyet. Persze ilyenkor minden ember úgy van vele, hogy
igen, helyes, csak ne én legyek feláldozva a népességfogyás oltárán. Na
mindegy elkanyarodtam, a lényeg, hogy mindezen törekvés eléggé
összeegyeztethetetlen a szintén háttérhatalminak beállított Disney
tevékenységével.
Ráadásul miért támadjam a nyugati mesék tudatalatti szex utalásait, miközben a magyar népmeséinkben még csak nem is rejtették véka alá:
Számomra például a Bíró okos lánya erőteljesen befolyásoló tényező volt gyerekkoromban, de nem mint idea, hanem konkrétan mint szexszimbólum! :)
Szóval a fene tudja tényleg mi folyik itt. Kinek mi a célja makroszinten, mi miért van... valahol minden illeszkedik a Nagy Folyamatba, én már egyre kevésbé érzem magam alkalmasnak hogy átlássam a Teljes Összefüggést. Hiába elemzem szarrá a kirakó egyes elemeit, a teljes képet nehéz átlátni ezen a szinten. Például a minap meggyet magoztam a kertben, és a "rosszakat" odalöktem a kutyának. Szegénykém feszülten figyelte a kezem munkáját, csorgott a nyála, és nem értette, hogy miért van az hogy sokszor percekig nem kap semmit, máskor meg egymás után akár kettőt is. Mondtam is neki, hogy látod baszki, a te szinteden ez az összefüggés még nem érthető, te felzabálnád az egészet, tök mindegy, hogy kukacosak/romlottak/ütődöttek vagy makk egészségesek a meggyek, ám ez még sincs így, nem kaphatod meg mindet. És kettőnk közül csak én értem, csak én vagyok azon a tudatszinten, ahol érthetővé és elfogadhatóvá válik a magyarázat, hogy miért nem kaphat meg minden meggyet, csak bizonyosokat. És bizony-bizony, nálam is van magasabb tudatszint, ahol meg az én általam meg nem értett összefüggések a pofonegyszerűek.
De visszatérve a nyugati mesékre, azért továbbra is vélem, hogy van itt kibogozandó rendesen. Például még nem beszéltünk az ezekben az alkotásokban rendszeresen szereplő un. "vicces karakterről"! Aki általában egyszemű... Ő az akin a gyerekek nevetnek, a kis szerencsétlen, akivel minden baj történik, leesik, bekapják, kiköpik, de mindent túlél. Valamiért mindig Ő a veleje, a mozgatórugója az eseményeknek, látszólag ugyan mellékszereplő, ám mégis kulcsfigura, kulcsfontosságú fordulatokban. Nem tudom érthető-e ki is Ő és miért van benne ezekben a mesékben?
Csak néhány példa:
- Nem ma kezdődött az egyszemű karrierje, én most csak 1977-ig megyek vissza, itt jelent meg Lukas György kezei nyomán a sokunk életét megváltoztató Csillagok Háborúja. Rengeteget tudnék mesélni róla, ez a Tökéletes Ellenségkép története, az állandó, kifogyhatatlan harcoké, a Jó és a Rossz örök háborúja. Erőteljesen dualitásban ragasztó... No de keressük csak meg a vicces egyszeműt! Hát itt van, Ő, életemben először megjelent formája:
És innentől már csak képekben:
Nem is folytatom, aki akarja kutasson tovább. Szerintem egyértelmű az utalás, olyan ez mintegy névjegy, az alkotásból rögtön lehet tudni hány óra (melyik oldalon is áll).
Idevágó:
Shaula barátném ehhez kapcsolódó igen fontos toldaléka:
"...És látod, te is ezer fele tudod magyarázni ezt a Disney dolgot, attól függően, hogy honnan közelítesz hozzá. Nem tudok egyik oldalra sem állni ebben az esetben, mert ez a bizonyos oldal kismillió féle lehet és mindegyik a tézis-antitézis vonalon mozog. Az igazára is lehet „bizonyítékot” találni, meg a nem igazára is. Mint ahogy párat ezek közül te is szépen felsoroltál, hehe.
Tudod, egyszer régen egy haverom azt mondta: „Igaz az, amit
annak fogadunk el. És hogy mit fogadunk el annak, az valójában ’csak’ döntés
kérdése.”
Persze, én is tudom, az már más kérdés, hogy milyen alapon,
milyen információk, vágyak, vonzalmak stb alapján van ez a döntés meghozva,
mennyire tudatos vagy sem, stb. Azt is tudom, hogy az egyik igazsága a másiknak
lehet hazugság és vica-versa, valamint hogy azért a legtöbbünkben él egy idea
egy magasabbrendű Igazságról, aminek fényében minden más hazugságnak látszik,
szintén stb. Ja, és sokan elfogadjuk, hogy az igazság az nem egy stagnáló,
mozdíthatatlan, változatlan dolog és nagyban függ annak a bizonyos „döntőnek” a
tudatosságától, és rétegzettségétől.
De azért ha jobban belegondolok, a barátom mondatában az igazságról
egyfontos igazság (tanulság) van. Miszerint ha jobban
belegondolunk az emberek többségének igazság-fogalma (koncepciója) valójában
hit alapú. (hiszen általában nem fogadunk el valamit igaznak, amiben hitünk
sincs egyáltalán) Márpedig a hitnek legtöbbször semmi köze vagy kapcsolata
nincs az igazsággal. Amivel a hitnek kapcsolata van az sokkal inkább a
szubjektum, a remény, vágy, belső bizonytalanság, a tisztánlátás hiánya, stb.
Tehát ha megnézem, van egy mélyen vagy kevésbé mélyen megbúvó
hit vagy a hit vágya, ami valamire rezonál valamire nem, majd azonosul azzal,
amire igen vagyis a hit tárgyával/ideájával, igaznak fogadja el és idővel
meggyőződéssé érleli, nem? Egy metaforikus várrá, ami soha nem is épült sziklára, csak
mocsárra eleve…és ez sokszor valahogy elfelejtődik menet közben. Hogy az a
masszív építmény valaha lehet csak egy remény vagy egy kósza gondolat volt.
(így mélyülnek a valaha új irányt mutató, progresszív utak a
tömegtudatosság marina árkává az azt járó lábak milliárdjaitól. Egy labirintus
hatalmas falaivá…amik közt arról megy a vita, elmélkedés stb, hogy kinek van
„jobban” igaza és miért. = kinek a hite erősebb :p Ezért van mindenkinek igaza
-mivel látszólag birtokolja, ezért számára tényleg valós éppen - és közben
senkinek sincs–legalábbis abszolút módon- , mert a hit mint az igazság
alapja/kiindulópontja egy futóhomokra épült vár, ami idővel így is-úgy is
összedől. Mindegy mekkorák és milyen erősek is a falai. J)
A lényeg az lett volna az aktuális „agymenésemben”, hogy ezért nem
érdekel igazán, hogy mi lehet a „disney összeesküvés” mögött vagy mi nem, mert
nem ez a lényeg. Mert az általad „Teljes összefüggésnek” nevezett dolog az
említett váron vagy árkon túl van, és igazából még az sem az csak a vár és árok
viszonylatában.
Nekem jobban fekszik ha úgy tekintek rá, mint a járásra. Áramló és
változó, és nem az út és annak „téglái” a fix pont benne, hanem az – akármilyen
– utat járó. Amikor a lábam megfogja a földet, akkor megfogok egy „igazságot”,
akkor és ott az tényleg az lesz, hiszen támaszkodom rá, aztán lépek egyet és
ugyanazt a pontot/képzetet/igazságot elengedem, hogy lépni tudjak. Onnantól az
már nem lesz igaz olyan értelemben, hogy magam mögött tudom, már nem
támaszkodom rá."
És ezek után most nézzük a keleti meséket!
***
A mondák és a hiteles karakterek világa
Shaula volt olyan kedves és megismertetett egy számomra teljesen új, ismeretlen világgal. Kellett is nagyon, mert már igencsak kezdett elegem lenni az amerikai mesék sablonjaiból, és kerestem, kutattam, tényleg szerettem volna megismerni milyen amikor nem az egyszeműn "kell" röhögni. És mivel tulajdonképpen egy Végtelen Kívánságműsorban éldegélünk jött is a válasz a kérésre:
A Mijazaki Hajao mesék
A Mijazaki Hajao mesék
https://hu.wikipedia.org/wiki/Mijazaki_Hajao
Ő egy japán rajzfilmkészítő, legtöbb filmjét saját bevallása szerint gyerekeknek készíti, ugyanakkor szinte minden filmje a felnőttek számára is nagyon fontos üzeneteket, utalásokat tartalmaz, amelyeket egy gyerek nemigen érthet meg. Legfőbb pozitívumai között van, hogy gyönyörű, egyedi és érdekes képekkel dolgozik. Karaktereinek jelleme mindig kidolgozott, ritkán sorolhatók be egyértelműen gonosznak vagy jónak. Megfogalmazott egy "szabályt", miszerint filmjeiben a számítógépes animáció nem mehet 10% fölé, ezt be is tartja. Sokan a „japán Walt Disney”-ként emlegetik, de ő ezt a titulust nem szereti. Nem is csodálom...
Meséinek egy része szinkronosan fent van az indavideón, a kisebb gyerekeknek inkább a gyerekes nevű meséit ajánlom (Laputa, Totoro, Kiki..), a többi alkotása már kissé ijesztő lehet, persze csak addig amíg meg nem értjük mi miért van ott. Egész más világa van az ő meséinek, mint a nyugati kortársainak. Sokkal emberközelibbek, hitelesebbek, és nem csak látszólag foglalkozik erkölcsi kérdésekkel és megoldja helyettünk a problémákat (mint pl. a Barbie mesékben), hanem gondolkodásra is késztetnek ezek a rajzfilmek.
A Tenger dala
A magyar népmesékre most külön nem térek ki, azokat ismerjük, a néplélek tükrei, a tanulságok megismerhető forrásai, a magyar ősi szellemiség végtelen mélységei. De meséljen inkább helyettem aki jobban ért hozzá:
Ő egy japán rajzfilmkészítő, legtöbb filmjét saját bevallása szerint gyerekeknek készíti, ugyanakkor szinte minden filmje a felnőttek számára is nagyon fontos üzeneteket, utalásokat tartalmaz, amelyeket egy gyerek nemigen érthet meg. Legfőbb pozitívumai között van, hogy gyönyörű, egyedi és érdekes képekkel dolgozik. Karaktereinek jelleme mindig kidolgozott, ritkán sorolhatók be egyértelműen gonosznak vagy jónak. Megfogalmazott egy "szabályt", miszerint filmjeiben a számítógépes animáció nem mehet 10% fölé, ezt be is tartja. Sokan a „japán Walt Disney”-ként emlegetik, de ő ezt a titulust nem szereti. Nem is csodálom...
Meséinek egy része szinkronosan fent van az indavideón, a kisebb gyerekeknek inkább a gyerekes nevű meséit ajánlom (Laputa, Totoro, Kiki..), a többi alkotása már kissé ijesztő lehet, persze csak addig amíg meg nem értjük mi miért van ott. Egész más világa van az ő meséinek, mint a nyugati kortársainak. Sokkal emberközelibbek, hitelesebbek, és nem csak látszólag foglalkozik erkölcsi kérdésekkel és megoldja helyettünk a problémákat (mint pl. a Barbie mesékben), hanem gondolkodásra is késztetnek ezek a rajzfilmek.
És itt egy szintén másik világ (nem Barbie), külön érdekessége, hogy nagyon sok magyar is
dolgozott az animációban:
Kells titka
"A Magyar népmesékkel kezdődött el az a
történet, amiről most a kedves olvasónak nagy boldogan mesélni szeretnék. Az Írországban igen népszerű képregény-rajzoló,
könyvillusztrátor és - vagy tíz esztendeje - elismert rajzfilmes, Tomm
Moore, valahol meglátta a Kecskeméten készülő rajzfilmsorozat újabb
epizódjait, és elhatározta, hogy első egészestés animációs filmjéhez,
amelyben szülőföldjének a mondák ködébe vesző történeteit jeleníti meg, a
kecskeméti rajzfilmstúdiótól kér segítséget. Meglehet, nem is „csak” szakmait, de
eszmeit is, hiszen, ahol évtizedek óta tudják, hogy egy nép ősi
kultúráját miként kell mindenki számára érthető és élvezhető formában
életre kelteni, és ezt a tudásukat változatlan színvonalon gyakorolják,
szavak nélkül is érteni fogják a szándékát: országnak-világnak elmesélni
az ír nép történelmének egyik fontos fejezetét, a küzdelmes IX.
századból való Book of Kells keletkezésének históriáját. Az Oscar-díjra
jelölt Kells titkai című animációs filmnek mintegy a hetven százaléka
Kecskeméten készült, az első külföldi elismerést 2009 júniusában, a 6.
Nemzetközi animációs játékfilmfesztiválon, Kecskeméten, Kecskemét
városától kapta. Megérdemelten."
Szintén ennek a csapatnak az új filmje most jött ki, ez is Kecskeméten készült:
A Tenger dala
"Van ez a dolog a mélységekkel és magasságokkal: felmegy tőle a pulzus,
száguld az adrenalin, általában feje tetejére áll a hormonális rendszer –
nagy érzelmeket átélni összességében egy egészségre ártalmas élmény. És
mégis: ha ezeket szívesen kihagyná az olvasó, akkor nyugodtan tessék
átjelentkezni a robotoknak, dísztárgyaknak és más élettelen entitásoknak
fenntartott szomorú rezervátumba. Vagy – mert mégis mesében vagyunk –
kővé is lehet változni, minthogy a kő köztudottan minden körülmények
között nyugodt és mentes a vívódásoktól. Ha ezen lehetőségek egyike sem
vonzó, akkor kénytelen lesz kitenni magát az érzelmi élmények felkavaró
hatásainak – viszont legalább maradhat az emberi létezésnél.
Létfilozófia egy kedves, színes gyerekfilmben? Bizony, méghozzá
mesterien. Gyerekfilmről lévén szó, az önmagában is fordulatos történetet tovább
gazdagítja az események összefonódása a mese- és mondavilággal. Így a
film világa különálló, saját szabályokkal, alakokkal,
törvényszerűségekkel rendelkező univerzummá nő: mint a
fantasy-blockbusterekben, csak éppen ez utóbbiak azokból a legendákból
merítenek, amelyeket itt eredetiben mutat meg az író-rendező Tomm Moore,
akinek A tenger dala a második nagyszabású animációja, a
hasonlóan az ír mondavilággal foglalkozó (és a kecskeméti animációs
stúdióban készült!) Kells titka után." Bővebben:
***
A magyar népmesékre most külön nem térek ki, azokat ismerjük, a néplélek tükrei, a tanulságok megismerhető forrásai, a magyar ősi szellemiség végtelen mélységei. De meséljen inkább helyettem aki jobban ért hozzá:
Pap Gábor: Aki nem hiszi, járjon utána... Meséinkről, balladáinkról, dalainkról
De akár nyugodtan rá lehet keresni Molnár V. Józsi bácsi magyar mesékkel, néplélekkel, gyermekrajzokkal foglalkozó előadásait is, én most ennyit szerettem volna bemutatni.
Bár nem kötődik szorosan a témához, de itt egy nagyon jó kis "elemzés" arról, hogy mik is jelennek meg a magyar népmesékben. Jelen esetben a Péter és Pálban.
VálaszTörléshttp://www.naput.hupont.hu/17/benedek-elek-peter-es-pal-naput
Egy időben nagyon rá voltam kattanva erre a vízöntő világkorszak stbstb... dologra, de igazából ez sem vitt közelebb a nagybetűs IGAZsághoz :)
Mazsi minden elismerésem , régen jelentkeztél már ilyen klassz poszttal ;) (de ne h sértésnek vedd :) )
Az egyik cimbi fogalmazta meg jól a hogy mit jelent számára a mese:
a mese az egyetlen dolog a tv-ben ami úgy köt le hogy nem húz fel :)
Bár mikor mikor Krilint megölték, én nem így éltem meg :)
Üdv:Shíva
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésMazsola .
VálaszTörlésÉn is gratulálok. Biztos te is úgy vagy vele, ha gyerekként láttad is,
érdemes valamennyit újra megismételni ( nézni ), mert a népmese
karakterei 'gyerekesek', de a mondandó / tanulság egyáltalán nem
{ Az alábbival csatlakozok a kezdeményezésedhez. Mese felnőttek -
nek a globális gömböcről - Külön érdekessége a jelen aktualítása }
ÓPERENCIÁS ÓVODA : MESÉS MESE-MONDÓK
https://www.youtube.com/watch?v=s0Bk73qqnG4
Kedves Mazsola Apuka!
VálaszTörlésA Disney szexuális utalásai olyan formán veszélyesek a kiscsajokra, hogy Neked szólnak, Téged torzítanak elsősorban.
http://marioatreides.blog.hu/2012/05/02/a_disneynek_folyton_sikerul_szerk
És egy magyar meséről:
https://www.youtube.com/watch?v=PMP-Yw9xRps
Üdv,
Niki
Ja kérem, nem kell hozzá a Disney engem pedofil irányba elvinni, elég ha csak végigsétálok az utcán... Ennyi 13 éves kikent-kifent plázacicát látva felnyomódik az emberben a hormonszint. Pláne hogy testileg már nem is 13 évesnek felelnek meg, hanem jóval többnek látszanak. Ezeket már tenyésztik valahol, komolyan mondom. :)
TörlésJa, először én is Bálint előadását akartam betenni a végére, de nekem az túl elvont, persze Pap Gáboré sem egyszerű, de azt valahogy jobban tudtam követni (csak a "12 égövi félóráját" hagyná már ki egyszer...).
A tenyésztésben tényleg lehet valami :)
TörlésRáadásul mocskosul hazudnak a korukról
Üdv:Shíva
Kell az a mese. Nagyon kell. De nem a TV meséje..hmmm..anyáé vagy apáé. No meg legyen az magyar. Mer ugye a gyerek általa megéli hogy van a rossz meg jó, meg a kis királyfi a 3 közül (no itten a testvérféltékenységet is megtapasztalja) szóval a kis királyfi bizony az erőpróbákon kell hogy részt vegyen míg elnyeri a szép királylány kezét. No meg az setét erő..hát ugye a félelemmel is szembe kell néznie annak a gyereknek. Oszt a legtöbb mese végén meg ott a népi bölcsesség hogy a jó győz. De sok egyebet is megtanul az gyermek a mesékből. Nem kellenek a TV-s kerek mesék..az a katicabogaras ahol csak azt látja szép az élet gond egy szál se. Szóval csak olvasson vagy mondjon mesét apa anya annak a gyereknek...mondja ezt egy öregasszony :)
VálaszTörlésA tenyésztéshez.
VálaszTörlésHova érik még egyre hamarabb a nő? Egyre fiatalabban menstruálnak a lányok, egyre hamarabb nő a mellük és a többi. Ezért is hazudhatnak a korukról, mert kinéznek annyinak, amennyinek mondják magukat.
Ezt direkt csinálják? Miért?
Ha nem direkt csinálják, akkor mitől van?
És ha direkt, ha nem direkt, meddig csökken még az életkor??? 9? 6? 3?
Mindegyik tényleges kérdés, ötletem sincs a válaszokra.
Üdv,
Niki
Úgy értem, hogy direkt csinálják valakik?
VálaszTörlésNiki
Biztos?
Törléshttps://hu.wikipedia.org/wiki/Árpád-házi_Szent_Erzsébet
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Piroska
https://hu.wikipedia.org/wiki/Aragóniai_Erzsébet_portugál_királyné
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Kinga
...
Szép Napot!
https://en.wikipedia.org/wiki/Aisha#Age_at_marriage
TörlésValószínű, hogy a tudatosság a kulcs. Gondolj bele a csapból is az folyik, hogy legyen neki nagy melle , mert az a szép. Legyen gömbölyű far , mert az a szép... Nah de ezelőtt még 15 évvel sem volt fontos ez egy lánynak. Ma már az és ezért formálja tudatossággal az alakját. Ezzel nincs is semmi baj, de ahogy a mondás is tartja aki utcajánynak meg ne csodálkozzzon.....
TörlésÜdv:Shíva
Na, látszik hogy a srácoknak (Zé, SZN) nem mese kell itten... rögtön a csajos témára ugrottatok. :)
Törlés:)
TörlésMeglehet lányos apaként hamarosan te is másféle mesékkel fogsz barátkozni...;)
Lányom (nemrég, este, iskola napon), puszi osztáskor (most másodikos általános suliban): "Apa ti szexeltetek már?"
Apa köpni, nyelni se... majd dörmögi: "Lányom vannak dolgok, amik még nem nektek valók..."
Lányom (huncut szemekkel): "Akkor ez most igen? Valld be!?"
Apa: "Honnét hallasz ilyenekről?"
Lányom: "Hát a ...-tól"
Apa: Jó éjszakát...!
Apa el...rohan Anyához...: Ááááá...!
...
Majd együtt: "Legalább még nem tudja mit jelent..." Kicsit később: "Szerinted mikor kell felvilágosítani?"
Szép Napot!
:)
TörlésLányos apaként ( 12-7-5 évesek perpill) azt hiszem igy van..
(az Édes-JóAnyjuk tizenhárom volt, mikor megismerkedtünk.. nem úgy.. azt kicsit később 8D )
Kb.másodikos-harmadikos volt a legidősebb, mikor a párom vett neki egy felvilágositó könyvet- ha érdekel, megadom a cimét (ami olyan időseknek magyarázza el a dolgokat - nem, nem méhecskék vannak benne.. hanem tina és töcs..) - amit pedig nem értett vagy érdekelte, azt megkérdezte. Amire meg akartam, arra válaszoltam is. :)
:))
TörlésNo, elsős lányomnál (TERMÉSZETESEN) már előjött a szex szó. Még tán nem értette pontosan a jelentését, de kábé jó kontextusban használta. Én meg persze először legyökerezett lábak, majd elővettem a szigorú apuka karaktert (a fiókos szekrényből, van már pár szerepkör lementve).
Köszönöm!
TörlésMég jól jöhet...
(Bár nem bánnám, ha ezt a "mesét" a felső tagozatra hagyhatának...(Viszont a jelek sajnos nem túl kedvezőek...))
Szép Napot!
MI TÖRTÉNIK VELEM? (LÁNY)
Törléshttp://www.szalaykonyvek.hu/konyvek/konyv/870
Ősképek,..mesenyelv, szimbólumok...életfunkció visszaállító hatása.. Boldizsár Ildikó meseterapeuta:
VálaszTörléshttp://meseterapia.hu/?page_id=130
News
Ez jó, csak azt azért tudjuk, hogy ő nem magyar...
Törlésa 4/4. részben a gyerekek véleménye, hogy a jó győzelme már unalmas, ezért akarnak a -gonosz- lenni!!!
Törlésa mai kortárs mese, teljesen letükrözi a jelenlegi világot, az embert aki ebben a világban él!
....Egyértelművé vált számomra, hogy a mesék a beavatási szertartások rendjét és szakrális titkait őrzik, és olyan tudásanyagot hagyományoznak, amely lehetővé teszi mindenki számára az univerzális rendhez való kapcsolódást. Személyes döntés, hogy ki él ezzel a lehetőséggel, s ki nem.....
.
riporter kérdése:
- Ön szerint miről szóljon az a mese, amit az egész világnak el kellene mesélni, hogy az emberek boldogabb, teljesebb életet élhessenek?
-Nincs ilyen egyetlen mese. Kétezer mesetípus van, és ezek együtt vezethetik el az embereket egy boldogabb, teljesebb élethez.
Ildikó meséi: http://meseterapia.hu/?page_id=140
News
http://emf-kryon.blogspot.hu/2013/04/mora-ferenc-mondak-es-mesek.html
VálaszTörléskedves kis mese :)
Üdv:Shíva
Pap G.: Tündérszép Ilona vár
VálaszTörlésBarangolás a Napúton Árgyélus királyfival és Csongor úrfival. (Részletek nem csak a 12 égövi félóra szintjén…)
A népköltészetünknek három működési szintjével találkozhatunk. Bár mind a három szint képviselete egységes téridő rendszerben tárgyalja a világeseményeket, ezen belül azonban a térrel és idővel való gazdálkodásuk jellegzetesen különbözik egymástól.
…
Elmondhatjuk, hogy a népmese mindig egyetemes szinten modellezi a világot. A második szint a népballadáé. A népballadának kifejezetten társadalmi-történeti a cselekmény kerete. Népköltészetünk következő, harmadik rétege a népdalé, amely kifejezetten egyéni szintről vall. Az együtt éneklés rítus, ami személyes átélést igényel. Mert ez az éneklés mindig személytől személyhez szól közvetlenül. Ilyenkor nem a „vak világba”, hanem valakinek énekelünk. Ez az egyén, a mikrokozmosz létszintje.
…
A magyar népmese cselekményvezetése nagyjából azonos arányban igazodik a kis éves (365-366 nap) menethez, mint a precesszióshoz, amely tágasság tekintetében huszonhatezerszerese az előbbinek, irányultságát tekintve pedig ellentétes vele. Így a magyar népmese egyforma eséllyel tud szólni a „kis éves” keretben életét morzsolgató egyénhez, mint a precessziósban élő nemzethez, rajta keresztül pedig az emberiséghez.
…
A magyar népballada csak „kis év” keretében pergeti a maga cselekményét, mégpedig úgy, hogy egy-egy történet minden esetben két-két állatövi jegy-érvénytartamon (csillagászati hónapon) vezet végig bennünket. ama bizonyos, híres-hírhedt „balladai homály” éppen abból adódik, hogy a hónapváltások alkalmával radikálisan megváltoznak a bolygó-uralmi, illetve erőben léti viszonyok. Így a ballada első felében kialakult történeti-társadalmi helyzet váratlan fordulattal kapcsolódik át a második cselekmény-egységbe.
…
A legsajátosabbnak a népdal időgazdálkodása nevezhető. Népdalt énekelni csakis jelen időben lehet. Az örök jelenben.
…
A népmese hős nálunk legalább azonos arányban fiú, ám ezzel jó lesz vigyázni. A magyar népmesék tetemes részében a népmesehőst Jánosnak hívják. A magyar nyelvben a János tökéletes hangalaki megfelelője a „lyányosnak”. Ez azt jelenti, hogy itt egy olyan minőség indul el az útján, amelyben még együtt van a fiú és a lány. Az útnak indulással történik a ki-, illetve szétválás, amely folytán polarizálódik a kétféle minőség. Innen azután a magyar népmesékben általában a jang-, vagyis a teremető jellegű, férfiúi minőségnek a szenvedéstörténetét, megpróbáltatás-sorozatát követjük a mese végéig. És mi a tétje ennek a megpróbáltatás sorozatnak? Az, hogy az őt teljessé kiegészítő, ám tőle ideiglenesen elvált „édes felét” megtalálja. És a vágyott teljesség másik összetevője ez alatt mit csinál? Lényegében egyetlen dolgot: vár. De ez nem valamiféle tartalmatlan várakozás, sőt, van ahol nagyon is tartalmas. Például ő adhatja a mozgásra sarkalló próbatételeket a férfi szereplőnek, miközben maga helyben marad. Egészen ritka az olyan eset, amikor ő maga is látványosan mozgósul, de ilyenkor is otthonról indul el a női nem képviselője, hogy megvizsgálja, felnő-e hozzá a férfi vagy nem.
Ez az, ami a jelen társadalmi viszonyok között rendre kimarad a fiatalok párválasztási folyamatából. Egész egyszerűen nincsen próbatétel. Ez pedig természetszerűleg hova vezet? Két hónap múlva válás.
...
Tehát népmese szintjén kimondhatjuk: hímnős a főhős. Ez nem azt jelenti, hogy biszex, ahogy ez ma nagy divat, hanem azt, hogy mindkét tulajdonság benne rejtőzik.
Miért kell szétbomlani, ha a végén mégiscsak összetalálkoznak? Azért mert ha magasabb rendű életet akarok létbe indítani, akkor ki kell válnom ebből az együttesből, külön meg kell járnom az egyik fél útját, külön a másikét, és akkor úgy fogunk találkozni, hogy abból a találkozásból egy következő, magasabb rendű élet tud majd elindulni.
Szép Napot!
Köszi a kiegészítést!
TörlésSzántainak is van jónéhány mese-elemzése, de most lusta vagyok kikeresni.
És ha már mesék világa:
VálaszTörlésAz oroszok ki akarják vizsgálni a Holdra-"szállás" kamuját.
https://kuruc.info/r/4/144635/
Röviden, tömören:
https://www.youtube.com/watch?v=H8ZzFemBUJQ
És egy mesekönyv ajánló, ha már mesék:
VálaszTörléshttp://www.vilagnakviraga.hu/irodalom/mtv091225.wmv
(Gondolkodtam rajta, hogy ajánljam-e, mert a könyv mostanra már nagyon drága lett (mi még lényegesen olcsóbban vettük) ahhoz képest, hogy nagyrészt gyűjtésről van szó. Viszont tényleg jó és jó nagyon jó minőségben van nyomtatva.)
Szép Napot!
Upssz...sok a jó-ból...
TörlésSzép Napot!