(állítólag megtörtént eset...)
Az ateista filozófia-professzor arról beszél a tanítványainak, mi a problémája a tudománynak Istennel, a Mindenhatóval. Megkéri az egyik új diákját, hogy álljon fel és a következő párbeszéd alakul ki:
Az ateista filozófia-professzor arról beszél a tanítványainak, mi a problémája a tudománynak Istennel, a Mindenhatóval. Megkéri az egyik új diákját, hogy álljon fel és a következő párbeszéd alakul ki:
Prof: - Hiszel Istenben?
Diák: - Teljes mértékben, uram.
Prof: - Jó-e Isten?
Diák: - Természetesen.
Prof: - Mindenható-e Isten?
Diák: - Igen.
Prof: - A bátyám rákban halt meg, annak ellenére, hogy
imádkozott Istenhez, hogy gyógyítsa meg. Legtöbbünk törekedne arra, hogy
segítsen másokon, akik betegek. De Isten nem tette ezt meg. Hogyan lehetne
akkor jó Isten? Hmm?
A diák hallgat.
Prof: - Erre nem tudsz választ adni, ugye? Kezdjük
elölről, fiatalember. Jó-e Isten?
Diák: - Igen.
Prof: - Jó-e Sátán?
Diák: - Nem.
Prof: - Honnan származik Sátán?
Diák: - Istentől?
Prof: - Így van. Mondd meg nekem, fiam, van-e bűn ebben a
világban?
Diák: - Igen.
Prof: - A bűn mindenhol jelen van, nemde?
Diák: - Igen.
Prof: - És Isten teremtett mindent. Így van?
Diák: - Igen.
Prof: - Tehát ki teremtette a bűnt? – A diák nem
válaszol.
Prof: - Vannak-e betegségek? Erkölcstelenség? Gyűlölet?
Csúfság? Mindezen szörnyű dolgok léteznek ebben a világban, ugye?
Diák: - Igen, uram.
Prof: - Tehát, ki teremtette mindezeket?
A diák nem felel.
Prof: - A tudomány állítása szerint öt érzékünk van,
melyekkel felfogjuk és megfigyeljük a dolgokat magunk körül. Mondd meg nekem,
fiam! Láttad-e már valaha Istent?
Diák: - Nem, uram.
Prof: - Mondd meg nekünk, hallottad-e már valaha a te
Istenedet?
Diák: - Nem, uram.
Prof: - Érezted-e már valaha a te Istenedet,
megízlelted-e a te Istenedet, vagy érezted-e már a te Istened illatát? Különben
is, volt-e már valamilyen kézzelfogható tapasztalatod Istenről?
Diák: - Nem uram, attól tartok nem.
Prof: - És mégis hiszel benne?
Diák: - Igen.
Prof: - A tapasztalati, igazolható, bemutatható
bizonyítékok alapján a tudomány kijelenti, hogy a te ISTENED nem létezik. Na
erre mit mondasz, fiam?
Diák: - Semmit. Nekem „csak” HITEM van.
Prof: - Igen. A hit. Pontosan ezzel van problémája a
tudománynak.
A professzor ezzel befejezettnek tekintette volna a
szemléltetést, de a diák nem mozdul.
Diák: - Professzor úr, kérdezhetek valamit?
Prof: - Persze, kérdezz csak.
Diák: - Professzor úr, létezik-e a hő?
Prof: - Igen.
Diák: - És létezik-e a hideg?
Prof: - Igen.
Diák: - Nem, uram, téved! Nem létezik!
Az események ezen fordulatára az előadóterem
elcsendesedik.
Diák: - Uram, lehet sok hőnk, még több hőnk,
túlhevíthetünk valamit, vagy még annál is jobban felhevíthetjük, lehet kevés
hőnk, vagy semennyi hőnk. De nem lesz semmink, amit hidegnek hívnak. -273
fokkal tudunk nulla alá menni, ami a hő nélküli állapotot jelenti, de annál
lejjebb nem mehetünk. A hideg nem létezik. A hideg szót a hő nélküli állapot
jellemzésére használjuk. A hideget nem tudjuk lemérni. A hő: energia. A hideg
nem az ELLENTÉTE a hőnek uram, hanem a HIÁNYA.
Az előadóteremben ekkor már egy gombostű leejtését is meg
lehetne hallani.
Diák: - És mi van a sötétséggel, Professzor? Létezik-e a
sötétség?
Prof: - Igen. Hogyan beszélhetnénk AZ éjszakáról, ha nem
lenne sötétség?
Diák: - Ismét téved, uram. A sötétség valaminek a hiányát
jelzi. Lehet kis fényünk, normális fényünk, nagy erejű fényünk, villanó
fényünk, de ha sokáig nincs fény, akkor nincs semmi, S azt hívjuk sötétségnek,
így van? De a valóságban a sötétség nem létezik. Ha létezne, még sötétebbé
tudnánk tenni a sötétséget, nemde?
Prof: - Tehát, mire akarsz utalni mindezzel, fiatalember?
Diák: - Uram, azt akarom ezzel mondani, hogy a filozófiai
eszmefuttatása hibás.
Prof: - Hibás? Meg tudod magyarázni, miért?
Diák: - Uram, ön a kettősségek talaján mozog. Azzal
érvel, hogy van az élet, utána pedig a halál, van egy jó Isten és egy rossz
Isten. Az Istenről alkotott felfogást végesnek tekinti, mérhető dolognak. Uram,
a tudomány még egy gondolatot sem tud megmagyarázni.
Elektromosságot és mágnesességet használ, de sohasem
látta egyiket sem, arról nem is szólva, hogy bármelyiket is megértette volna.
Ha a HALÁLT az ÉLET ellentéteként vizsgáljuk, akkor tudatlanok vagyunk arról a
tényről, hogy a halál nem létezhet különálló dologként. A halál nem az élet
ellentéte, hanem annak hiánya! És most mondja meg nekem, professzor: Ön azt
tanítja a diákjainak, hogy a majmoktól származnak, így van?
Prof: - Ha a természetes evolúciós folyamatra célzol,
akkor természetesen igen.
Diák: - Látta-e már valaha az evolúciót a saját szemével,
uram?
A professzor megrázza a fejét.
Diák: - Mivel eddig még senki sem látta az
evolúciós-folyamatot végbemenni, sőt azt sem tudja bizonyítani, hogy ez egy
folyamatos történés, azt jelentené mindez, hogy Ön a saját véleményét tanítja,
professzor? Akkor ön nem is tudós, hanem prédikátor?
Nagy zajongás támad az osztályban.
Diák: - És csak egy utolsó kérdést engedjen meg,
professzor úr. Van-e valaki az osztályban, aki látta már valaha az Ön agyát?
Az osztály nevetésben tör ki.
Diák: - Van-e itt valaki, aki hallotta már a Professzor
agyát, érezte, megérintette azt, vagy érezte az illatát? – Mivel nem érkezik
válasz, a diák folytatja: - Úgy tűnik, senki sem tette. Tehát, a tapasztalati,
állandó, kimutatható bizonyítékok megalapozott szabályai szerint a tudomány
kimondja, hogy önnek nincs agya, uram. Ne vegye tiszteletlenségnek, uram, de
hogyan adhatnunk így bármilyen hitelt az előadásainak?
A teremben síri csend.A professzor a diákot nézi, arca
kifürkészhetetlen.
Prof: - Azt hiszem, a hit alapján kell elfogadnod, fiam.
Diák: - Erről van szó, uram! Ember és Isten között is a
HIT a kapcsolat. És ez mindennek a mozgatója és éltetője!