2014. szeptember 11., csütörtök

A felszín alatt

Filmkritika következ, mert csak.
Nem is olyan rég magam kritizáltam rosszhiszeműen az Under the skin (Felszín alatt) c. filmet, ráadásul eléggé hiteltelenül, látatlanban, mindössze a bemutatója alapján. Azt hittem akkor még, hogy már megint egy tipikus "gonosz élienek" mantrát kapunk, fokozva az ismeretlen iránti félelmünket. Tegnap viszont megnéztem az egészet, és nagyon különös érzelmeket generált. Régóta vágytam egy olyan történetre, ahol egy földönkívüli szemszögéből tekinthetjük meg az emberi társadalmat, egyáltalán a Földi életet. Ez a film áll eddig a legközelebb ehhez a vízióhoz. 
 

Igen, ez az a film, amit az emberek 95%-a azért fog megnézni, mert Scarlett Johansson teljesen meztelen benne, és az emberek - vélhetően ugyanazon 95%-a - rühelleni fogja ezt az alkotást. Mert nem érti. Sokan tényleg csak azért nézik / nézték meg ezt a filmet, mert a médiában jó előre beharangozták, hogy a főhősnő, (és tulajdonképpen az egyetlen "rendes" színész a filmben) az északi csengésű nevű Scarlette Johansson végre megmutatja bájait. Valamiért ez egyfajta elvárás mostanában a fősodratú sztároktól, hogy legalább egy filmet játszanak, amiben levetkőznek és/vagy elvetemült gonoszok. Sárlott most két legyet ütött egycsapásra. Pontosabban a második kritérium - az elvetemültség - csak részben igaz, mert karakterünk bizony fejlődik a filmben, mondhatni megemberesedni próbál. (hozzá kell tenni, nehéz elhinni, hogy egy földönkívüli faj, mely képes ellátogatni ide, lenne oly balga, hogy emberré akarjon válni...). No, de az első kritérium szentigaz, ugyanis többször láthatjuk Sárlott kisasszonyt anyaszült meztelenül. 


Azonban valahogy a film közben egyáltalán nem úgy jönnek elő ezek a részek, mint valami szokásos vetkőzős jelenet, mert az egész játék úgy van megalkotva, mintha tényleg egy idegen lény ismerkedne a testével. A történetről röviden - ugyanis maga a történet és a cselekmény bőven elfért volna egy 30 perces rövidfilmben, a többi a művészeti kiélés csupán; - egy idegen lény (ez mondjuk a film végéig nem egyértelmű) emberbőrbe bújik, és az a feladata, hogy magányos férfiakra vadásszon, majd azokat elcsábítsa a házába, ahol valami fura módon csapdába ejtse őket, és kiszívja az életerejüket. Roppant valóságos az egész, állítólag nem volt előre megírt szkript, a fekete parókában játszó Scarlett Johansson valódi járókelőket szólít le, a sűrű skót akcentusból csak egy-egy eltépett szót lehet kihámozni. Scarlett Johansson személyiségében mindig volt egy nagy adag kifürkészhetetlenség, amit remekül ki is használ ebben az alakításban. Amikor érdeklődéssel próbál levenni valakit a lábáról, a kedvesség olyan valószínűtlenül árad belőle, mintha megnyomtak volna rajta egy gombot. Szenvtelensége pedig tényleg hátborzongató, különösen abban a jelenetben, ahol egy másfél éves bömbölő gyermek szeme láttára vonszol egy hullát a tengerparton.
 


A rejtett kamera a mi világunkat, a piszkoskék utcákat, a trécselő, füstöt tüdőző, egymás sarkára lépő embereket mutatja, hiperrealista módon, este pedig a magukat transzba bulizó, a nagyvárosi utcát a saját játszóterükként belakó férfiakat. Ilyenkor, elnézve a nyugati társadalmakra és főleg nagyvárosokra jellemző degeneráltságot, óhatatlanul felmerül az emberben, hogy "Istenem, de beteg egy világban élünk". S közben a Nő is prédára les, a minimális flörtöléssel elcsábított emberegyedeket lekoszlott lakásába csalja. A férfiak a merevedésüktől vezetve lépnek be a teljesen fekete szobába, ahol szinte hipnotizálva gyalogolnak bele egy fekete, iszapszerű anyagba, miközben a nő annak felszínén járva halad előttük. A cseppfolyós semmi mélyén lebegnek, megdermednek, majd valami kiszippantja az embereket a bőrükből. Szó szerint. Az egyik legdurvábban retinaégető jelenet, amikor ebben a sűrű, idegen anyagban egy korábbi és egy friss áldozat meglátja egymást, tehetetlenül lebegve a "semmiben", majd lassan megfogják egymás kezét, ebből a mozdulatból remélve valamiféle kiutat. Ami persze innen már nincs...


A film nem vázol kiterjedt háttértörténetet – földönkívüli inváziót, emberhús-feldolgozó alienüzemet – szocrealista science fictionjéhez, hanem ránk, a nézőkre bízza a továbbgondolkodást, vagy a miérteken való filózást. Azért írom, hogy a vadászat a feladata a főhősnek, mert van a filmben egy titokzatos - vélhetően szintén idegen - motoros "faszi", aki rendszeresen feltűnik, mint valami főnök, ellenőrizni a "nőt". Aki miközben vadászik, óhatatlanul érdeklődni kezd a faj jellegzetességei iránt, egyre közelebb kerül áldozataihoz, és lassan eredeti céljait is figyelmen kívül hagyva kockázatos kísérletbe kezd: megpróbál otthonra lelni a világban, mely soha nem lesz a sajátja. az űrlénynek rá kell ébrednie, hogy nem lehet ember, mert nem úgy tapint, nem úgy érzékel, mint a humanoidok. Hiába a lehámozható emberkülső és az utánozható cselekvéssorok, az első étkezésekor az ételt ugyanúgy kidobja magából teste, mint szeretkezésnél a hímtagot. Az önmegismerés végül egy testen kívül élménnyel válik teljessé... Talán sejthető hová tart mindez, de nem fogom ellőni a végét.




A film művész jellegéből fakadóan egyáltalán nem nézőbarát. Tulajdonképpen semmi nincs megmagyarázva, nincs narrátor, szinte még forgatókönyv sem, párbeszédek alig, zene is csak olyan hangulatkeltő idegbajos hanghatások. Skóciában játszódik, ahol sikerül az elképesztő szélsőséget bemutatni: a gyönyörű tájakat és degenerált városokat, fura alakokkal. A rendező legmerészebb húzása, hogy a filmben szinte teljes egészében hanyagolja a szokványos narratívát, csupán sejthető értelmű motívumok egymásutániságává degradálja a cselekményt, nincsenek támpontok, nincs útmutatás, magunkra hagyatva bolyongunk a szürreálisan szép, vagy éppen rettenetesen realisztikus kulisszák között. A hagyományos nézői azonosulásnak az esélyét sem veti fel, Johansson arcán a legritkább esetben látunk érzelmeket (ráadásul ezekről is tudjuk, hogy nem egészen a sajátjai), mégis, azzal, hogy az események kizárólag az idegen lény karakterére fókuszálnak, óhatatlanul mi magunk is az ő szemszögéből figyeljük, próbáljuk értelmezni a világot. A földi életmód, a legegyszerűbb emberi cselekvések számunkra is furcsának, kísértetiesnek, vagy egyenesen értelmetlennek tűnnek, többé mi sem vagyunk otthon a bolygón, Skócia sötétebb, vészjóslóbb atmoszférát áraszt, mint a legkietlenebb holdbéli tájak.


A vizualitás lehengerlő erejű, a filmrendező Glazer páratlan, specifikus filmnyelvet használ, amivel nem csak számít figyelmünkre, de kreatív, öntörvényű tudatosságával egyenesen kierőszakolja azt magának. A látvány egyszerre a valóságtól elemelkedett és ízig-vérig földhözragadt, a hétköznapi helyszínek futurisztikus díszletekkel váltakoznak, az árny-és fényjátékok maguktól értetődő természetességgel mossák össze a realitást és az álomszerűséget. A képi megvalósítás ily módon tökéletesen irrelevánssá teszi a magyarázó jellegű dialógokat, a szavak feleslegessé válnak, a kietlen partot ostromló hullámok kérlelhetetlensége, a városi (valódi civilekkel, rejtett kamerával felvett) forgatag nyugtalanító látványa, vagy a férfiáldozatok elnyelésének lidércnyomásos, teljesen erőszakmentes, mégis horrorisztikus szcénái beleégnek az agyba, bonyolult többlettartalmakat generálnak, sűrű asszociáció-folyamot hömpölyögtetnek.


Glazer filmje többek közt azért jó, mert a történetet, ha úgy tetszik, visszafelé is lehet olvasni. A felszín alatt nemcsak egy emberbőrbe bújt alienről, hanem az emberek bőre alatt élő alienről is szól. Szerintem senki nem került még ennyire közel ahhoz, hogy kívülállóként ábrázoljon minket, embereket...

A felszín alatt ugyan tagadja a közérthetőséget, mégis hipnotikus erejű, szuggesztív hangulatú mozi. Az apró gesztusokat és a nagy érzelmeket nélkülöző színészi eszköztár ijesztően profi.
Csak azoknak ajánlom, akik képesek végignézni akár percekig tartó jeleneteket, amelyben nem látunk mást, csak a színésznő szemét a visszapillantóból, vagy a tenger hullámzását, vagy a fenyőerdő hullámzását erős szélben. Mert ilyen jelenetekkel "pótolták" a magyarázatok hiányát. Üdv a művészklubban! :)

Innen is merítettem szövegrészleteket:
http://filmvilag.blog.hu/2014/08/01/under_the_skin_a_felszin_alatt
http://www.filmtett.ro/cikk/3707/jonathan-glazer-under-the-skin-a-felszin-alatt

27 megjegyzés:

  1. Jó-hann-fia-a-Vörös.. vagy mi van ? :P
    (megpróbálom ma este onlány megnézni, mert Hozzá-d akarok szólni.. :)

    VálaszTörlés
  2. Jaj de jó, hogy ezt így összeszedted/megírtad, meg nem bírtam volna fogalmazni, hogy mi olyan megfogalmazhatatlan :p ezzel a filmmel kapcsolatban. Teljesen bekategorizálhatatlan, tényleg ezerfelé tovább gondolható, abban a pillanatban ahogy felcímkézném ("Férjen be valahová a meglévők közé!" - ugye) már le is esik róla....szóval alien. :)

    VálaszTörlés
  3. The Zero Theorem, valaki?
    http://www.imdb.com/title/tt2333804/?ref_=tt_rec_tt

    Richie Gecko

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Richie: Láttam ezt is, mert már régóta érdekelt, de nem igazán tudom eldönteni, hogy milyen alkotás. Furcsa film az tény, nekem mondjuk bejött. :) A forgalmazók sem kapkodtak érte, rossz kritikákat is kapott, én meg nem vagyok annyira hozzáértő, hogy művészileg értékeljem, de ha valami eszembe jut, majd leírom később. :)

      Törlés
    2. Én nem láttam ezt a filmet, köszi az ajánlást, ha már Christoph Waltz a főszereplő, az nekem nem lehet rossz. (egyik kedvenc színészem:bécsi és zsidó származású, a legutolsó Tarantinó filmben Djangó elszabadul, egyszerűen zseniális volt, általában a filmek is jók, amikben ő szerepet vállal)
      :)

      Törlés
    3. Mazsolameseszobásoknak kötelező film! :o)
      Nincs időm filmet nézni, de a napokban megnéztem, mert a rendezőjét kedvelem, korábbi filmje A semmi.
      Nem kellett csalódnom, korrekt a film.
      A mai mindentől és mindenkitől elidegenedett, kiüresedett embert mutatja be, akinek egyetlen vágya maradt: megtudni, mivégre az egész, kicsoda ő. A film végén sikerül áttörnie ezt a mesterséges világot.
      Kitűnő művészi alkotás, felhívnám a figyelmet a film végén hallgató Radiohead szám feldolgozására.
      "Creep"

      When you were here before
      Couldn't look you in the eye
      You're just like an angel
      Your skin makes me cry
      You float like a feather
      In a beautiful world
      I wish I was special
      You're so fucking special

      But I'm a creep
      I'm a weirdo
      What the hell am I doing here?
      I don't belong here

      I don't care if it hurts
      I want to have control
      I want a perfect body
      I want a perfect soul
      I want you to notice when I'm not around
      You're so fucking special
      I wish I was special

      But I'm a creep
      I'm a weirdo
      What the hell am I doing here?
      I don't belong here

      She's running out the door
      She's running out
      She runs runs runs runs..
      Runs...

      Whatever makes you happy
      Whatever you want
      You're so fucking special
      I wish I was special

      But I'm a creep
      I'm a weirdo
      What the hell am I doing here?
      I don't belong here
      I don't belong here

      https://www.youtube.com/watch?v=XFkzRNyygfk

      Törlés
    4. Jaj, hát a Creep az nekem nagyon nagy kedvencem! :)

      De amúgy melyik filmről is van szó? Nem értettem pontosan...

      Törlés
    5. Ez a film megmutatja, h ma mennyire rabok vagyunk és a szabadságvágyunknak köszönhetően lehetséges kitörni.

      Törlés
  4. Itt van néhány un. "pokoli cukros néni" a színpadi mesélők közül. Uram bocsá, éppen egy 11+1-ből 111-et/=életFA/ "varázsoló" rabbi honlapján:
    rabbi.zsinagoga.net/2014/04/23/111-zsido-szarmazasu-szineszno
    "3. Scarlett Johansson: 1984-ben New Yorkban született zsidó anyukától és dán apukától..."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsére a dán (északi) gén erősebb volt... :)

      http://3.bp.blogspot.com/-t_WmlHxsDXw/T1bFgOa6ErI/AAAAAAAAAUE/04sqplYOdcs/s1600/scarlett_johansson_1.jpg

      Törlés
    2. Szerencsére...
      Hiszen így is járhatott volna...:-)

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Streisand_-_Clear_Day_1970.JPG

      mj

      Törlés
  5. Nem érdekel Scarlett Johansson mint személy, sem a származása. A film érdekel(t). Ugyanúgy, ahogy az sem érdekel, hogy a reggeli kenyeremet magyar, horvát, székely, zsidó, sváb vagy éppen fél-orosz kezek gyúrták, amíg az ízletes, minőségi és megelégedésemre szolgál amíg eszem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Shaula :) én is így gondolom...köszi, hogy megfogalmaztad..

      Törlés
    2. Ej, javíthatatlanok vagytok! Hiába a több kötetnyi veszett gépelés, egyszerűen nem lehet beleverni a fejetekbe a tanítást, hogy minden zsidó velejéig romlott és a sátán kölke!
























      :)

      Törlés
    3. A saját kenyeremet eszem csak szívesen. :o)

      Törlés
    4. Uram bocsá, létezik olyan ember is akit nem érdekel Hollywood és a zsidó producerek zsidó rendezői által zsidó szereplőkkel forgatott zsákutcás filmecskéi. Még ha azok "újhullámosak" is. Ezek az öncélú szabadkőműves megvezetésről és persze a pénzről, magamutogató karrierről szólnak. Mindez idegen a valódi magyar számára. Egyébként 3 ember van akit nem érdekelnek manapság a tények, az igazság. Az egyik az aki a 6alom szekerét tolja, a másik az akinek a való valamilyen oknál fogva fájdalmas, a harmadik pedig az aki mély álomban van és még csak nem is kapisgálja az ébredést.
      A vaskori Halak korszak legvégén már mindent az un. "káinisták" uralnak. Tehát a nem gój-a hoztáké/a nem égi eredetű embereké a 6alom és minden egyéb is. A magyarok/a madarak/a gój-a hozták/az égi eredetű emberek/az angyalok - akinek még nem hígult fel annyira a "vérvonala" hogy elzsidósodott - teljes "kussban" van. Erre ragyogó példa a maradék Magyarország. Csak körül kell nézni.
      Az eszement hazug világot nehéz újjáteremteni - szó se róla. Csak úgy lehet hogy az emberek Széth-választatnak és kiki megy a neki megfelelő illúzióba. Amit a belső rezgés-mértéke dönt el tudat alatt a tettei alapján. Tetszik nem tetszik ez következik most.
      Azért az megjegyzendő - a miheztartás végett - hogy például a "legvidámabb" zsidó ünnep az un. Purim. Mely azt "ünnepli" hogy a zsidók - Perzsiában cirka 2500 éve - lemészároltak 76000 perzsát. Akik úgymond "antiszemitázva holokausztozni" akartak - de persze nem tették. A dolog azzal kezdődött hogy Artaxerxész a zsidó Eszterre cserélte a feleségét, tette azt minden6ó királynőjévé. Aztán, már teljesen az új "ördögi" asszony befolyása alá kerülve tétlenül nézte az eseményeket. Melynek során a zsidók a "természetesen felségárulónak" ecetera bélyegzett szinte teljes perzsa udvartartást - és még sokakat másokat is - kegyetlenül lemészárolták. Na persze a perzsa fővárosban és szerte a perzsa birodalomban. Méghozzá faji alapon - a mai napig "felhőtlen vidámságot okozva" az un. zsidóknak. Azt már mondani sem kell hogy Eszter "emberei" lettek ezután a "perzsa" tanácsadók, kereskedőház-vezetők, bankárok, satrapák és egyebek. Ugye milyen ismerős ?

      Törlés
    5. Ez azért van, mert ehhez a rakás összehordott kakihoz, amiben élünk, nem tudunk mit hozzátenni, csak várjuk, h komposztálódjon végre.
      Az ambiciózus ma, akit a haszonmaximalizálás hajt.
      Minket más jobban foglalkoztat.

      Törlés
  6. Ildi, ácsi!

    Egyszer zsidózól, akkor is tévesen. Maga Waltz nem az, hanem az előző (és a Judith alapján valszeg a mostani is) felesége askenáci, akinek rendes filoszemita módon csinált három gyereket (bár ne tette volna), akiből az egyik történetesen [url=http://www.jpost.com/National-News/Oscar-winning-actor-Christoph-Waltz-to-visit-Israel]rabbi lett[/url]...

    Egyébként igen, elnézve Skarlát [url=http://abcnews.go.com/meta/search/imageDetail?format=plain&source=http://abcnews.go.com/images/Entertainment/gty_scarlett_johansson_dm_120109]anyját[/url], nála tényleg az árja gének voltak a dominánsabbak (azért az orron-szájon-szemen így is látszik a lényeg).

    És igen, engem is rohadtul idegesít, hogy a csapból is ők folynak (ettől függetlenül érdekes, hogy pont az imdb-n és a wikipédia angol verziójában miért érzik szükségesnek milliméter pontossággal kitenni a származásukat? Ha más meg rájuk mondja, akkor antiszemét - hogy van ez? [álnaiv mód kikapcs]), de mivel a filmek által (is) lehet tanulni - meg a zenén keresztül is (apropó, Olivin33, jár pacsi a Radioheadért, ami nagy kedvencem!) -, ezért megnézem a jobbakat.

    Sőt, ha tényleg jó - ejnye-bejnye! - még élvezem is. ([i]Guilty pleasure[/i] vagy mi a szösz.)

    Richie Gecko

    Ui.: Mazsola, ha kérletlek, kapcsold be a BBCode-ot a hsz-boxban, úgy sokkal élvezhetőbb lesz a mondanivalóm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Richie a kiegészítést…:)

      Azt mondani valakiről, hogy zsidó, az azért az még nem „zsidózás” ám, csak egy megállapítás. :)
      Engem nem izgat különösebben, hogy a csapból is ők folynak, elég ritkán is nyitom ki a média-politika stb. csapot, inkább a saját életemmel foglalkozom, nem más családfájával.

      Idegeskedni meg igazán kár olyasmin, ami egyelőre nem változtatható, azt egyszerűbb talán tudomásul venni, persze mindenki másképp tudja ezt a kérdést is lereagálni.
      ( Az életünk, sorsunk igazi történései, úgyis EGY szeretetteljes felsőbb hatalom kezében vannak, nem holmi falusi pünkösdi 1 napos kiskirályokéban. )
      :)

      Törlés
  7. *zsidózol, a végén rövid o-val, ofkórsz.

    Richie Gecko

    (Ui.: Ez meg mehet a kukába, ha kijavítottad. Bár a szerkesztés gomb fasza lenne...)

    VálaszTörlés
  8. Kerion most az 1x ellent kell hogy mondjak, azt se igen érdekli csak figyeli max aki egészen mással van elfoglalva!

    A mai állapotkban felesleges emelni a hangsulyt mikor még ez a mostani se ér el a vezetők agyáig, itt egyéni megoldásokra lehet csak támaszkodni a többiek szolgálatában!

    Né csak ti mazsolával is nem ezt csináljátok?

    (Ja a film? hmm én pasiból lennék rühelleném ha csak akkor figyelnék fel valamilyen árucikk megtalálhatóságára ha meztelen nő reklámozza, ugyanis felháboritó az ember ilyentén való felhasználása.Mintha csak állandóan a axáson kéne járnia az ember eszének!. A másik látszik hogy olyanok találják ki akiknél hiányzik a kúpa fedlapja és állandóan izgatja a ruhanemü)
    H.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van aki azt teszi amit "tennie kell". Hisz azért van itt, különben már régen "elment" volna. Nem szempont hogy a tevékenysége kire milyen hatással van és az sem érdekli hogy bárki is hogyan viszonyul ahhoz amit tesz. Az ilyen "cselekvőnél" mindennek oka van. Még egy ominózus internetes bejegyzés esetleges ilyen vagy olyan hangsúlya sem véletlen. Ha úgy tetszik az van leírva ami leírásra kell hogy kerüljön és úgy, olyan módon ahogyan annak lennie kell. Semmiféle ego és érzelem nem játszik szerepet ebben csupán az úgymond "égi kapcsolat" irány/ítás/a. Mindez persze egy már abszolvált belső átalakulás eredményeként történik.
      János ev.: "Jézus az élet kenyere" fejezetből 6/46: "Nem mintha bárki látta volna az Atyát: csak AKI az ISTENTŐL VAN, az LÁTTA AZ ATYÁT."
      János ev.: "Lázár feltámasztása" fejezetből 11/25-26: "Jézus ekkor azt mondta neki /mármint betániai Mártának/: "Én vagyok a feltámadás és az élet, aki hisz énbennem , HA MEG HAL ! IS ÉL és > AKI ÉL /miután meg-hal-t/ és hisz énbennem az NEM HAL ! MEG SOHA."

      Törlés
  9. :) OK tegyétek csak :)

    Igen belül lehet érzékelni a változást igen lassan....
    Viszont én nagyon türelmetlen vagyok más az idő bár végtelen de igy elpazarolni egy rakás szerencsétlenre és válogatni még mindig mikor mit hazudnak vagy van e abban iciri piciri valóság?
    Azt hiszem belefáradtam a figyelésükbe hol vernének át....
    H.

    VálaszTörlés
  10. Tisztelettel megkérem az oldal szerkesztőit, hogy az antiszemita megjegyzéseket legyenek szívesek moderálni. Azt hiszem, hogy ezt minden normális ember nevében kérhetem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Titó-pionir becsszó, ha látok egyet, törlöm. Ha nem látom, mutasd meg. Legközelebb irj alá. Moderációs alapelvek jobbra fent. Kösz.

      Törlés