A Ford Fairlane-ben is megmondta a lemezgyáros: abból csinálnak popszart akiből akarnak...
Nagyot alakít a hangmérnök gyerek, ez kétségtelen - egy az egyben a stúdiós haveromat látom; a keverőpult felett szakértő gyors mozdulataiban, a fars hangot kegyetlen nehezen viselő mimikájában, s főleg ahogy lerázza a producer kezét, mert épp nagyon kemény a meló...! :) Túl van persze játszva, de ez tényleg nem vicc! Amikor nekem, zsákutca-szerte ismert mezei zenésznek is rendelkezésemre állnak olyan programok, melyek segítségével a felvett éneket hangjegyenként be lehet állítani, hangnemre tenni, ütemre igazítani, szükséges hajlításokat belőni - akkor el lehet képzelni, hogy egy több milliós stúdióban miféle technika áll rendelkezésre. Jóféle. Az a helyzet, hogy mint ahogy a modern médiaszerkesztő programoknak köszönhetően a bíróságokon a fényképek és a videók (!) bizonyító ereje halványulni látszik, úgy a zenei iparban a "de kellemes hangja van ennek a lánynak" típusú megközelítés is kezd veszíteni a hitelességéből. Vagy legalábbis könnyen tévedés kategóriába sorolható, ugyanis szinte nincs az a fars, kezeletlen hang, amiből nem tudnak kihozni valami eladhatót. A sztár-gyár nem ismer lehetetlent. Hát ez van. Manapság egy felvett éneksávot akkor kezelnek szakmailag helyesen, ha hangszerként/hangsávként bánnak vele, azaz először elvégzik a szükséges hangnemi korrekciókat, a sáv megkapja az autotune-t, a quantize-t (ütemre pontosítást), az equalizer-t (levágják a mély tartományokat, kiemelik a magast), ezután ráengedik a compressor-t (préselik, hogy ne legyen se kiugró se túl halk rész), majd jön egy kis vagdosás (ami jól sikerült szó azt többször felhasználják), a precízebbek még beállítják a trasholdot, a dinamikát, a szűrőket, és normalizálják, majd kap a sáv egy csipetnyi effektezést és igény esetén vokálgépet (mesterséges vokál) - noha nem feltétlenül ebben a sorrendben - , és végül "megmasterelik" (végső simítás) és már kész is a gyönyörű, hibátlan éneksáv, aminek többé-kevésbé semmi köze sincs már a szerencsétlen énekes eredetileg felküszködött felvételéhez. No de ezek igazi műhelytitkok, semmi közünk hozzá... vagy mégis? El kell menni élő koncertre (ahol két percen belül kiderül, hogy élő vagy plébekk), és ha még ott is faszájosan szól énekesünk hangja, és nem hibázik túl sokat, viszonylag pontosan ütemre énekel, akkor van esélye a bizalmunkra. A rádióban, klipben nem.
A zene egy univerzális jelenség, mely erejét csak akkor mutatja amikor valakit felemel a padlóról és még egy esélyt ad!
VálaszTörléstánc:-)
VálaszTörléshttp://www.youtube.com/watch?v=tOISlJ-dEgM
Épp a napokban került a kezembe reparálásra egy a világ nagy operaházairól szóló könyv, telis-tele illusztrációval. Elnéztem a hihetetlen méreteket, a színpadokat és körben az öt-hat emeletes páholysorokat a nézőtérrel az ezernyolcszázas évekből, amikor a natúr akusztikán kívül egyéb hangtechnika nem állt rendelkezésre. Akkoriban még evidens volt, hogy ezt a teret ki kell, mert ki lehet énekelni. (Azért építették ilyenre, tetsziktudni:-) Sem a zenekarnak, sem az énekes(ek)nek nem volt még egy esélye. Ha tudták és tették a dolgukat, a lelkes nagyérdemű a vállán vitte őket körbe a városban, ha meg nem tudták, akkor rosszabb esetben futhattak az életükért...
VálaszTörlés(Gyanítom, hogy ezek az inkubátorban nyekergő szerencsétlenek még futni sem tudnának...:-)
mj
gondolatfoszlányok..
VálaszTörlésTantaluszi kinok.. apámnak számitógépkezelési ismereteket próbálok átadni minden kommunikációs csatornán (kézzel-lábbal is besegitvén a magyarázásba.. )
a tanitáshoz nincs türelmem és nem értem, hogy lehet valami valakinek nem világos (legyen az matematika, filozófia, vagy bármilyen ismeret- amely megszerezhető..)
*****
Tegnap ismét-rájöttem (valahol régen megvolt már ez a gondolat, mikor fele-ennyi idős voltam..)- még mindig a cselló a leg-erotikusabb hangszer, főleg ha a csellista szemrevaló és nőnemű..(és még nem is beszéltem a "vibrato"-ról..)